De co-piloot van de de neergestorte vlucht van Germanwings zat op het moment dat het vliegtuig de fatale daling inzette alleen in de cockpit. Hij weigerde de captain, die buiten de cockpit was, toegang te geven.

Dat is de meest plausibele interpretatie van de gebeurtenissen,  zo maakte de Franse procureur die belast is met het onderzoek naar het ongeval met het toestel van Germanwings donderdag bekend, meldt onder meer de site 20minutes.

“De co-piloot heeft een actie ondernomen die de daling heeft ingezet, om redenen die we niet kennen, maar die bestempeld kunnen worden als een wil om het vliegtuig te vernietigen”, aldus de procureur op een persconferentie

Luchtvaartexperts sloten donderdagochtend een zelfmoordactie van een van de piloten van de Airbus van Germanwings die dinsdag crashte in Zuid-Frankrijk niet uit, meldde de Franse tv-zender BFMTV donderdagochtend.

De gezagvoerder op de vlucht was een zeer ervaren piloot met 6000 vlieguren op dit type toestel. Hij had meer dan tien jaar ervaring. De copiloot kwam in 2013 bij Germanwings in dienst en zou 630 vlieguren achter zijn naam hebben staan.

Hoe werkt vergrendeling cockpit A320?

De cockpit van een Airbus A320 kan met drie grendels worden afgesloten en wordt met camera's bewaakt, zo meldt weekblad Der Spiegel op zijn site. In het geval van drukverlies moet de deur automatisch openen.

Verder wordt de toegang door het zogenoemde Cockpit Door Lock System geregeld. Om in eerste instantie toegang te krijgen tot de cockpit moet een cijfercode worden ingetoetst, die tot zeven cijfers kan lopen.

Als een piloot de cockpit tijdens een vlucht verlaat en weer terugkeert zijn er twee manieren om toegang te krijgen: 'routine' en 'emergency'. Als de routine-modus aanstaat, klinkt er een kort geluidsignaal in de cockpit en kan de aanwezige piloot de deur elektronisch openen. In de 'emergency'-modus klinkt een langer geluidssignaal en gaat de deur in korte tijd automatische open. Dit is meestal binnen 15 tot 120 seconden.

Maar het is ook mogelijk om dit mechanisme van binnen de cockpit uit te schakelen. Afhankelijk van de keuze van de luchtvaartmaatschappij is de cockpit dan tussen de 5 en 20 minuten niet van buiten met een code te openen. Pas daarna is dit weer mogelijk.

Het vliegtuig dat dinsdag in de Alpen neerstortte, daalde voor de crash in 9 minuten van circa 9000 meter hoogte naar nog geen 2000 meter hoogte, meldden Franse media dinsdag

bron: Z24/ANP

Lees ook

Crash vlucht Germanwings mokerslag voor Lufthansa.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl